środa, 30 maja 2012

Pod Złotym Tygrysem


Przy ulicy Husovej 17 znajduje się piwnica (piwiarnia) Pod Złotym Tygrysem (U zlatého tygra)
Historia domu, w którym mieści się pub, sięga XIV w. Pierwotnie ów dom nosił nazwę U černého lva, U kopáče i U Kraftů. Od 1702 r. ma swój znak - relief idącego tygrysa. W 1816 r. w budynku funkcjonowała kawiarnio-czytelnia, w niej zaś kwitło życie kulturalne. Jakiś czas później powstała piwnica, która zyskała sławę dzięki Bohumilovi Hrabalowi. Pisarz spędził tu kawał swego życia. Wielu sławnych ludzi odwiedzało Tygrysa, by spotkać się z Hrabalem. Wśród znanych gości byli m.in.: Václav Havel, Bill Clinton, Madeleine Albright, Alexander Dubček, John Shalikashvili, Jiří Menzel.


(...)I tak siedziałem „Pod Złotym Tygrysem”, myślałem jak zawsze, że gdyby mnie bogowie kochali, to zdechłbym nad kuflem piwa.(...) I tak marzyłem „Pod Złotym Tygrysem” o swojej śmierci, o tych kilku moich piwach, dzisiaj wypiłem ich sześć, i wszystko to, co słyszałem i czemu się przysłuchiwałem, wszystko wymknęło się spod kontroli, i słyszałem już tylko ludzkie rozmowy, w których nie mogłem dopatrzyć się sensu, wobec tego zapłaciłem, po czym poczęstowano mnie jeszcze jednym piwem, a potem wyszedłem w noc, podniosłem głowę i jak zawsze patrzyłem w niebo, tam, na niebo świętego Idziego(...). 

(Hrabal: Zaczarowany flet, s. 14) 

W piwnicy można i nieźle wypić i nieźle zjeść, a gwar dobiegający wieczorem z wnętrza piwiarni wylewa się na Husovą tak donośnie, że trafić tu nietrudno i z zamkniętymi oczami.

1 komentarz:

  1. Gdyby bogowie kochali Hrabala, to już wówczas powstałby lokal "Cream&Dream". Umiejscowiony naprzeciwko Złotego Tygrysa z najlepszymi lodami, jakie jadłem w życiu.

    OdpowiedzUsuń