Tańczący Dom zwany też Ginger i Fred |
Architektura
Pragi jest tak bardzo złożona, jak dzieje miasta, których można
rzec, jest odzwierciedleniem. Znajdziemy tu zabytki romańskie,
strzeliste wieże gotyku, napuszone barokowe pałace i kościoły,
kubistyczne pudełka, dyskusyjnej urody socjalistyczne gmaszyska i
czasem nawet interesujące nowoczesne budowle. Jednak nikt chyba nie
przyjeżdża Pragi, by podziwiać arcydzieła
współczesnego
budownictwa, przemierzać ulice nowoczesnych osiedli i gapić
się na
postmodernistyczne budynki. Większość zagląda do stolicy Czech z
myślą, by odwiedzić historyczne serce miasta, pospacerować
uliczkami Hradczan, Małej Strany, Starego Miasta, zatrzymać się na
Moście Karola, zajrzeć na Zamek Praski, do katedry. Tu mówią
wieki bez
względu na to, czy zza rogu dobiega odgłos pędzącego tramwaju, a
kilka metrów pod ziemią huczy metro. Choć wiele zabytkowych
budynków nadgryzł ząb czasu (stałym elementem panoramy miasta są
rusztowania), a w niektóre wkomponowano nowoczesne budowle, to jest
kilka miejsc niemal niezmienionych od stuleci.
Sztuka
romańska
pojawiła się w Pradze w XI wieku za panowania Przemyślidów. Dziś
niewiele pozostało widocznych zabytków tego okresu. Na ich
fundamentach wzniesiono nowsze budowle. Archeolodzy wciąż jednak
odkrywają pozostałości najstarszej zabudowy – wokół samego
Tynu odkryto fragmenty kilkudziesięciu romańskich domów, które
zachowały się w piwnicach późniejszych budynków (cały rejon
Starego Miasta był początkowo pokryty zabudową romańską). Nie
istnieją znane z kronik i dokumentów kościoły, np. rotunda św.
Wita, czy najstarsze budowle Wyszehradu. Romańskie zabytki w Pradze,
które wciąż możemy oglądać, to pozostała po pierwszym
kamiennym moście Judyty wieża Judyty (Most Karola), bazylika św.
Jerzego (Zamek Praski), Czarna Wieża (Zamek Praski), romański Pałac
Sobiesława I (Zamek Praski), rotunda św. Longina (Nowe Miasto),
rotunda św. Krzyża (Stare Miasto).
Sztuka
romańska powstawała w od X do XIII stulecia. Kształtowała się
głównie wśród ludów mówiących językami romańskimi i wśród
narodów germańskich. Najwcześniejsze budowle romańskie mają
grube mury z łamanego kamienia, te z XI wieku składają się już z
dużych regularnych bloków. Wiele budynków ma ściany obustronnie
licowane ciosowymi płytami z wnętrzem wypełnionym luźnym
kamieniem i zalanym zaprawą wapienną. Dachy romańskie kryto słomą,
gontami, grubą dachówką lub blachą ołowianą. Sklepienia
(kolebkowe, krzyżowe, kopuły na trompach i pendentywach) wzorowano
na bizantyjskich, rzymskich i perskich. Architektura romańska
charakteryzuje się prostotą i jasnością kompozycji. Części
budynku sprowadzono do kształtów brył geometrycznych: sześcianu,
walca, ostrosłupa, kuli, stożka. Dekoracja elewacji jest skromna:
zwykle dwie wieże wtopione w bryłę budynku, portal i rozeta. Okna
są niewielkie, przesklepione półkoliście, często łączone w
biforia, triforia, nad wejściem umieszczano rozety. Otwory wejściowe
wyposażano w kolumienki, tympanony, archiwolty. Podpory konstrukcji
stanowią kolumny i filary. W budownictwie sakralnym typowy układ to
bazylika o trzech lub pięciu nawach oraz kościółki jednonawowe.
Na osi fasady znajduje się zwykle wieża. Po stronie zachodniej
umieszczano wejście z przedsionkiem, od wschodu – prezbiterium z
apsydą (pod prezbiterium budowano krypty). Wznoszono także kościoły
halowe, świątynie o planie wielobocznym lub okrągłym – rotundy.
Motywy ornamentowe były geometryczne, roślinne lub figuralne.
Największym osiągnięciem budownictwa romańskiego we Włoszech
jest katedra w Pizie z XI wieku.
Historyczne
centrum Pragi jest bardziej
gotyckie,
niż to widać na pierwszy rzut oka. Stare Miasto zostało założone
w 1230 roku, w 1257 roku powstała dzisiejsza Mała Strana, w 1320
roku, za czasów panowania dynastii Luksemburskiej, założono
Hradczany, za Karola IV – Nowe Miasto. Wraz z powstaniem miast
praskich pojawiła się w Pradze architektura gotycka i rozwijała
się mniej więcej do połowy XVI wieku, gdy zaznaczył się już
początek renesansu. Wczesny czeski gotyk zwany jest przemyślidzkim,
dojrzały luksemburskim, późny władysławowskim (jagiellońskim).
Wiele z tych budowli zburzono lub przebudowano.
Na
gotyckich fundamentach stoją nowsze budynki, pod barokowymi fasadami
dziś odkrywa się prawdziwe perły gotyku. Ważniejsze praskie
zabytki gotyckie to: katedra św. Wita (Zamek Praski), Brama Prochowa
(Stare Miasto), Staromiejska Wieża Mostowa, Małostrańska Wieża
Mostowa, Most Karola, Kaplica Betlejemska (Stare Miasto), kościół
św. Marcina w Murze (Stare Miasto), Ratusz Staromiejski, gotycki
pałac Karola IV (Zamek Praski), dom pod Kamiennym Dzwonem (Stare
Miasto), kościół Matki Bożej przed Tynem (Stare Miasto), Synagoga
Staro-Nowa (Josefov), klasztor św. Agnieszki Czeskiej (Josefov),
Karolinum (Stare Miasto), kościół św. Stefana (Nowe Miasto),
Nowomiejski Ratusz, kościół Panny Maryi Śnieżnej (Nowe Miasto),
Mur Głodowy (Mała Strana). Ważniejsi twórcy gotyku w Pradze to
Matyáš z
Arrasu (ok. 1290-1352) i Petr Parléř (ok. 1332-1399).
Sztuka
gotycka nastąpiła po romańskiej i z niej wyrosła. Narodziła się
w latach czterdziestych XII wieku w północnej Francji i stamtąd
dotarła do wszystkich krajów Europy. Nazwę wprowadzono we Włoszech
w XVI wieku. Gotycki (od plemienia Gotów) znaczyło barbarzyński,
a wiązało się to z pogardliwym do tej twórczości stosunkiem.
Charakterystycznymi cechami architektury gotyckiej były:
strzelistość, stosowanie wielkich otworów okiennych i obfita
dekoracja, dążąca do wyłamania się z form architektonicznych. W
budownictwie stosowano kamień i cegłę, a architekci musieli
dysponować rozległą wiedzą o rozkładzie sił, działaniu
obciążeń i wytrzymałości materiałów. Zasada konstrukcji
polegała na zespoleniu sklepienia krzyżowo-żebrowego (później
gwiaździste i siatkowe), łuku ostrego oraz systemu przypór.
Architekturę gotycką cechuje różnorodność form. Podporządkowano
jej rzeźbę, a wszystkim elementom (przypory, łuki, arkady, otwory
okienne, portale wejściowe, głowice, służki, żebra, zworniki)
przydano niezwykłą wielorakość motywów figuralnych i
dekoracyjnych o różnej tematyce (sceny staro i nowo-testamentalne,
współczesne, historyczne). Dachy gotyckie są wysokie, ich szczyty
bogato zdobione oraz dzielone (osobne na każdą nawę). Kościoły,
podobnie jak wcześniej, są trójnawowe, rzadziej pięcionawowe. Od
wschodu – prezbiterium, otoczone zazwyczaj wieńcem kaplic, wnętrze
skomponowane w stosunku szerokości do wysokości 1:3 lub 1:4. System
konstrukcyjny katedr gotyckich przeniesiono na zewnątrz budowli.
Budowa katedr trwała nawet setki lat. Najbardziej typowe katedry
gotyckie to: Notre Dame w Paryżu i w Chartes.
Jest
kilka w Pradze klasycznych przykładów budowli renesansowych
(renesans przywędrował do Pragi wraz z Ferdynandem I). Ich budowa
przypada na XVI-XVII wiek. Są to przeważnie pałace – budowle
świeckie. W epoce renesansu bowiem wznoszono tu jeszcze kościoły
gotyckie (uważano, że są bardziej chrześcijańskie), później
zaś barokowe. Wskutek rozłamu kościoła nie było też dużego
zapotrzebowania na obiekty sakralne, a te które zbudowano w stylu
renesansowym, jakiś czas później bezlitośnie barokowiono. Na
niektórych kamienicach odkrywa się dziś dekoracje renesansowe
(często są to domy wzniesione w okresie gotyku lub udające
barok). Ważniejsze praskie budowle renesansowe to: pałacyk letni w
ogrodzie królewskim na Zamku Praskim, pałac Schwarzenbergów
(Hradczany), pałac Granów (Stare Miasto). Wśród twórców
wymienia się nazwiska: Paola della Stelli, Bonífáca Wohlmuta (ok.
1510-1579).
Okres
przemian w kulturze i sztuce, przypadający na XV-XVI wiek i
zapoczątkowany we Włoszech, został nazwany w XIX wieku we Francji
renesansem (fr. renaissance
–
odrodzenie). Architekci tego okresu zrezygnowali z gotyckiego ideału
wysokich i kolosalnych konstrukcji, dążąc do takiego
ukształtowania przestrzeni, by proporcjami zbliżały się do
codziennego życia, którego miernikiem był człowiek. Twórcy form
renesansowych przetwarzali swobodnie wzory antyczne (głowice, łuki,
gzymsy). Budowle świeckie były wzbogacane o rozległe dziedzińce,
wyposażone w studnię lub fontannę (w centrum), otoczone przeważnie
z trzech stron podcieniami arkadowymi, z czwartej często zamknięte
przez loggię). Przy wznoszeniu budowli sakralnych stosowano tzw.
układy centralne, które pozwalały stworzyć dobrze oświetlone
wnętrze (centralny punkt planu i ukształtowania budowli podkreślano
wysoko osadzoną kopułą). Sposobem dekoracji elewacji była
rustyka, często pozorowana techniką
sgraffita*.
Popularną ozdobą budowli renesansowych były attyki i szczyty.
*sgraffito
od włoskiego sgraffire
(skrobać)
– technika dekoracji polegająca na częściowym zdrapywaniu
warstw, dzięki czemu powstaje kolorowa kompozycja (np. na czarną
warstwę nanosi się warstwę wapna, którą później zdrapuje się
punkt po punkcie tworząc dwubarwną kompozycję). Technika ta
zdobyła popularność w Pradze w połowie XVI wieku. W ten sposób
powstawały imitacje np. okładzin kamiennych, sceny figuralne o
tematyce antycznej i historycznej. Zdobiono w ten sposób głównie
ściany pałaców i rezydencji arystokratów.
Architektura
centrum historycznego Pragi została zdominowana przez
barok. Co
krok wyłaniają się barokowe fasady kamienic, monumentalne pałace
z rozległymi ogrodami, obsypane
rzeźbą potężne gmachy kościołów. Barok pojawił się w Pradze
w okresie panowania Habsburgów, po klęsce protestantów w bitwie na
Białej Górze w 1620 roku. Nastąpiła wówczas szybka rekatolizacja
poddanego władzy absolutnej kraju. Zaczęto tępić
herezję,
zmuszając przeciwników katolicyzmu do opuszczenia kraju,
konfiskując majątki i oddając je zwolennikom cesarskim (nowe
budowle powstawały głównie dzięki skonfiskowanym dobrom, stąd
ich demonstracyjna wielkość i polor). Sprowadzono karmelitów,
jezuitów, barnabitów, benedyktynów i rozpoczęto wznoszenie
świątyń, barok zaś stał się niejako narzędziem politycznym i
religijnym. Częścią procesu przywrócenia katolicyzmu w kraju była
budowa ogromnych kościołów, mających wzbudzać podziw i
przyciągać tłumy. Sztuka sakralna baroku miała na celu
organizowanie jak najwspanialszych wnętrz stwarzających korzystne
warunki kontemplacji, słuchania nauk, muzyki i udziału w obrzędach.
Przebudowywano również starsze obiekty, nadając im barokowy
wygląd. Wiele dziś w Pradze zbarokowionych
kościołów mających znacznie starszy rodowód, kryjących w swych
murach renesansowe, gotyckie, a nawet romańskie fragmenty, dziś
odkrywane i eksponowane.
Barok
z początku był czymś nowym i obcym dla narodu czeskiego,
agresywnie wdzierał się w dzielnice, budząc swą sztywnością
raczej grozę niż podziw (pałac Czerninów, pałac Wallensteina,
Klementinum). Karel Krejči nazywa ten nowy styl w praskiej
architekturze (…)
cudownie pięknym nagrobkiem nad mogiłą zabitego narodu (...).
Z czasem rozluźniły się jednak więzy z dworem wiedeńskim, Czechy
nabrały znaczenia w katolickim świecie, m. in. przez wznowienie
kultu Jana Nepomucena, lokalnego świętego, a barok, zaakceptowany
przez miejscowych artystów, stał się istotnym elementem panoramy
Pragi. Późne barokowe budowle są przemieszaniem baroku i gotyku
(barokowe wariacje na temat gotyku), nawiązują do architektury
okresu husytyzmu, który chciano wyeliminować z
heretyckimi korzeniami.
W
przeciwieństwie do budowli okresu Przemyślidów, Luksemburgów, czy
Jagiellonów, które w czasie wstrząsów historycznych ulegały
zniszczeniu, Praga barokowa trwa do dziś i ma
się dobrze.
Spośród ogromnej ilości budowli barokowych w Pradze te po
dwukropku
stanowią zaledwie niewielki ułamek: pałac Wallensteina (Mała
Strana), pałac Troja (Troja), Brama Macieja (Zamek Praski), pałac
Arcybiskupi (Hradczany), pałac Czerninów (Hradczany), Sanktuarium
Loretańskie (Hradczany), kościół Wniebowzięcia Najświętszej
Panny Marii (Strahov na Hradczanach), Sala Teologiczna i Filozoficzna
(Strahov na Hradczanach), kościół św. Mikołaja (Mała Strana),
kościół św. Tomasza (Mała Strana), Ogród Vrtbów (Mała
Strana), kościół Matki Boskiej Zwycięskiej (Mała Strana), rzeźby
na Moście Karola, Klementinum (Stare Miasto), kościół św.
Ignacego (Nowe Miasto). Wśród twórców barokowych wymienia się
nazwiska: Mathiáš
Bernard Braun (1684-1738), Ferdinand
Maximilián Brokoff (1688-1631), Jan Brokof (1652-1718), Michal Jan
Josef Brokof (1686-1721), Christoph (Kryštof) Dientzenhofer
(1655-1722), Kilián Ignáz Dientzenhofer (1689-1751), Jan Blažej
Santini (1677-1723), Jean Baptista Mathey (w Pradze od 1673),
František Maxmilián Kaňka (1674-1766), Giovanni Battista
Alliprandi (1665-1720), Matěj Václav Jäckel (1655-1738), Anselmo
Martino Lurago (1701-1765), Carlo Lurago (1615-1684), Ignác
František Platzer (1717-1787), Václav Vavřinec Reiner (1689-1743)
(fresk), Karel Škreta (1610-1674) (malarstwo ołtarzowe), Peter
Brandl (1668-1735) (malarstwo ołtarzowe).
Sztuka
barokowa ukształtowała się we Włoszech w XVI-XVII (od włoskiego
barocco
– niezdarny, napuszony, dziwaczny; od portugalskiego
barroco
–
perła o nieregularnym kształcie). W przeciwieństwie do
renesansowej nie można jej określić prostą formułą, bo jest
zjawiskiem bardzo złożonym. Charakteryzuje ją ekspresja
plastyczna, specyficzne ukształtowanie formy, przesada,
wykorzystywanie naturalnych możliwości tworzywa, widoczne zwłaszcza
w architekturze, np. w aranżowaniu ogrodów przy budynkach (przy
udziale rzeźby i malarstwa). Architektura barokowa jest twórczą
kontynuacją osiągnięć renesansu, różnica polega na urozmaiceniu
niektórych elementów w celu zwiększenia efektu dekoracyjności:
kolumny zyskały obejmujące je grube pasy tzw. zbrojenie, lub
ozdobnie skręcone trzony, pilastry nakładano na siebie
kilkakrotnie, okna i drzwi silnie obramowywano. W rzutach wprowadzono
kształt elipsy (sklepienie elipsoidalne). Zarówno na zewnątrz, jak
i we wnętrzach budowli barokowych ogromną rolę odgrywa wystrój
rzeźbiarski, wzorowany co prawda na formach klasycznych, lecz każdy
fragment swobodnie gięto i załamywano, czyniąc go elementem nowych
kompozycji, wprowadzających w budowli wrażenie ruchu (niektóre
kształty trudne do wykucia w kamieniu odlewano w gipsie –
sztukateria odlewana lub wykonywano w stiuku). Bujność
dekoracyjnych form wzmaga gra kolorów materiału: sztuczne marmury,
stiuki, złocenia, polichromia, malowidła sklepienne i ścienne
(często iluzjonistyczne). W kościele barokowym wszystko od
konstrukcji, przez tworzywo, rzeźbę i malarstwo, kolor i światło
miało służyć wzmożeniu efektu teatralności, wywołaniu
wrażenia, że wierny jest ...w
przedsionku chrześcijańskiego nieba.
(...)kiedy
po porażce czeskiej reformacji w 1621 roku jezuici starali się
nawrócić naród na prawdziwą wiarę katolicką, zalali Pragę
wspaniałościami barokowych kościołów. Tysiące kamiennych
świętych, którzy patrzą na nas ze wszystkich stron, grożą,
śledzą, hipnotyzują – to posępne wojsko okupantów, którzy
przed trzystu pięćdziesięciu laty wdarli się do Czech, aby z
duszy narodu wyrwać jego wiarę i język.(...)
(Kundera
Milan:
Księga śmiechu i zapomnienia.
Przeł. P. Godlewski i A. Jagodziński. PIW, s. 162)
Pod
koniec XIX wieku pojawiły się w Pradze budowle reprezentujące
monumentalny klasycyzm i neorenesans – styl okresu
odrodzenia narodowego. Ów okres historyzmu spowodował kryzys w
architekturze, ponieważ naśladownictwo wymarłych stylów
architektonicznych nie wniosło do niej nic nowego. Z ciekawszych
budowli tego okresu godne uwagi są m. in.: Teatr Narodowy (Nowe
Miasto), Rudolfinum (Stare Miasto) i Muzeum Narodowe (Nowe Miasto).
Wśród twórców tego okresu szczególnie zapisał się Josef Zítek
(1832-1900).
Także w końcu XIX wieku
przywędrował z Wiednia styl zwany secesją,
zapoczątkowany
przez Jana
Kotěrę
(1871-1923). Ów
styl, który ożywił ulice Pragi, stał się, co prawda, na krótko
ulubionym stylem budowli świeckich, ale nadał niepowtarzalny
charakter praskiej architekturze. Najwięcej uwagi poświęcano
secesyjnemu zdobnictwu, które często łączono ze starszymi
koncepcjami. Secesyjne ornamenty umieszczano na budowlach
wzniesionych w stylu historyzmu. Z czasem też secesja zaczęła
wypierać formy starsze. Piękne secesyjne mozaiki i dekoracje
roślinne upiększają fasady wielu praskich budowli.
Charakterystyczne secesyjne budowle praskie to: Dworzec Główny, Dom
Reprezentacyjny (Stare Miasto), Hotel Evropa (Plac Wacława), Dom
Peterki (Plac Waława), domy przy Na Příkopĕ.
Nazwa
pochodzi od łacińskiego secessio
(znaczy wycofać się) – styl w sztuce i kulturze z okresu
1880-1910, zwrócony przeciw tendencjom akademickim i historycznym
sztuki XIX wieku. Secesja została zapoczątkowana w Austrii i
Niemczech. Stanowi początek autonomizacji sztuki.
Niedługo
potem pojawił się nowy, bardziej radykalny styl – kubizm
(od
łacińskiego cubus
– sześcian; greckiego kýbos
– kostka do gry), zapoczątkowany dzięki współpracy i przyjaźni
(1908-1914) dwóch artystów: Pabla Picassa i Georgesa Braque`a
(pierwszy kubistyczny obraz to Panny
z Awinionu
Picassa z 1907 roku). W 1912 roku otwarto kubistyczną wystawę w
Pradze w Galerii Towarzystwa Mánes. Wkrótce pojawiły się w
mieście pierwsze kubistyczne budowle. Głównym teoretykiem tego
nurtu w architekturze był Josef Chochol (1880-1956) (chciał
przełożyć postrzeganie przedmiotu w rozszczepieniu na układy
przestrzenne – zdynamizować bryłę). Duży wkład w rozwój
architektury kubistycznej mieli Josef
Gočár (1880-1945),
Pavel Janák (1882-1956) oraz Vlastislav Hofman (1884-1964). Warto
zobaczyć kilka przykładów praskiego kubizmu: dom pod Czarną Matką
Boską (Stare Miasto), lampę uliczną na Placu Jungmana (Nowe
Miasto), domy u podnóża Wyszehradu, Nową Scenę przy Teatrze
Narodowym (Nowe Miasto).
O
ile kubizm można jeszcze nazwać stylem ozdobnym, to dalsza
architektura funkcjonalistyczna raczej nie zachwyca formą.
Przykłady tego stylu zobaczymy podczas spaceru po Placu Wacława.
56 yr old Developer II Rollin Matessian, hailing from Shediac enjoys watching movies like "Hound of the Baskervilles, The" and Motor sports. Took a trip to Muskauer Park / Park Muzakowski and drives a Bugatti Type 18 5-litre Sports Two-seater. kliknij odniesienie
OdpowiedzUsuń